Det här med att vara konflikträdd
DATUM: 2016-04-13 | TID: 20:29:00 | KATEGORI: Allmänt

 

Jag ser mig själv som en stark person som står upp för mig själv och mina åsikter men den senaste tiden har jag börjat tvivla på att det stämmer. Jag förundras ofta över att många människor hamnar i konflikter och bråk med folk i sin närhet. Jag har kompisar som bråkar med sina vänner, föräldrar, pojkvänner, lärare och alla möjliga människor. Jag bråkar personligen väldigt sällan och när jag väl har en argsint argumentation med någon så känner jag mig knäckt och ledsen. Det är ytterst ovanligt att jag är så arg på någon att jag skulle behöva bråka men de få gånger det händer så väljer jag alltid att tona ner min egen åsikt och i vissa fall inte säga något över huvud taget. För både mitt- och relationens bästa.

 

Jag har nu fått höra  att det gör mig till en konflikträdd person. Någon som inte vågar stå upp för sina åsikter. Men jag vågar visst stå upp för mig själv! Jag väljer bara att inte starta ett bråk som kanske ger förödande konsekvenser. Det är väl att vara förnuftig?

 

Att vara konflikträdd är ett så negativt laddat ord men jag tycker att min version av konflikträdsla inte nödvändigtvis behöver vara något dåligt. Så länge jag inte trycker ner mig själv genom att förtränga en konflikt och så länge jag fortfarande tror på mig själv så har jag inget att bevisa för någon annan. Jag säger oftast vad jag tycker och tänker men vissa saker är inte värda att nämna ifall det skulle starta ett bråk.

 

Jag kanske är en konflikträdd person men jag tycker inte att det gör mig till en mindre stark individ. Tvärt om. Jag är tillräckligt stark för att hålla vissa saker för mig själv och därmed undvika jobbiga situationer. Är att hålla sina tankar för sig själv, hur mycket man än vill uttrycka dem, kanske den viktigaste styrkan? 

 

Fotograf: Jessica
Kamera: Min Canon EOS 550D
 

♥ SKRIVET AV Katsura

Många startar konflikter helt i onödan och bara för att de låter bråket rinna av, som om man hällt vatten på en gås, så betyder det inte att det är något gott. Dessa personer glömmer gärna att de kanske startar helt andra processer hos motparten. Att inte starta konflikter är enligt mig inte samma sak som att vara konflikträdd.

DATUM: 2016-04-15 | TID: 06:28:10
BLOGG/HEMSIDA: http://bloggplatsen.se



Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?