Den eviga frågan kring The Bullet Journal
DATUM: 2016-09-28 | TID: 12:18:00 | KATEGORI: Allmänt

 
Vad fan är det för något?!
 
Det började en helt vanlig dag då jag skrollade igenom mitt älskade pinterest feed på jakt efter inspiration för allt som hör ett tonårsliv till. Då såg jag plötsligt en annorlunda liten post mitt bland alla nagel-, mat-, och modeinlägg. Det kallade sig själv för Bullet Journal och jag blev oerhört nyfiken. Jag som älskar scrapbooking, listor och planering, blev genast intresserad av ett nytt sätt att kontrollera den tid jag har. Men efter lite research var jag förvirrad, trött och bestämde mig för att det var ett alldeles för komplext system för lilla mig. 
 
Några veckor senare, i somras tror jag det var, berättade Christina att hon skulle börja med en Bullet Journal. Jag lyssnade på hennes idéer och blev såklart sugen igen. Jag började söka på fler pinterest posts och alla som har pinterest vet, att har man en gång sökt på något, så blir man aldrig av med det. Mitt flöde var nu dränkt i artiklar om planeringsböcker. Typ såhär:
 
Jag kunde inte undgå dem och tillslut började jag göra en plan på vad jag ville planera i min framtida Bullet Journal.
Ja, jag är en sådan som gör planer på planer. 
 
Jag införskaffade mig en anteckningsbok i början av terminen och påbörjade mitt skeva projekt. Grundtanken med en Bullet Journal är att man ska ge upp alla andra kalendrar och listor för att ha allt i samma bok. Men det skulle betyda att rita för hand varje vecka och månad och jag trivs bra med en riktig kalender. Så i min Bullet Journal kör jag på listor, idéer och framför allt en helthetsbild över varje månad.
 
Här kan ni se September månads uppslag där jag till vänster har en att göra-lista, mina mål för månaden, lite peppande citat och månadens fokus. På adra sidan har jag en så kallad "Habit tracker" som jag översatte lite klyshigt till "Mina färgstarka vanor!. Örk, ångrar namnet redan. Där har jag olika kategorier som jag vill spåra och varje dag fyller jag i rutorna där jag uppfyllt vissa områden. Tex träffa vänner, plugga eller träna. Jag har också en ruta för utvärdering av månaden men dit kommer jag först på fredag den 30 sept.
 
Några andra saker jag skriver i boken är förslag till inlägg på bloggen och projekt jag vill påbörja. 
 
Nu är jag även klar med skelettet för Oktober då jag har ändrat lite på layouten. 
 
Det är ett väldigt roligt och kreativt sätt att planera sin tid och få en överblick över sina tankar. Är det något som ni skulle vilja testa på så föreslår jag att man gör lite research först för inspriation.
Vad jag har lärt mig efter en månad med det här systemet är att jag är en perfektionist vilket jag måste försöka släppa till en viss mån. Jag vill att boken ska vara fin men samtidigt får jag inte vara rädd för att skriva saker i den bara för att jag inte har rätt pennor till exempel. Jag har också fått upp ögonen för hur snabbt en månad går och hur lite man hinner göra utöver sitt vanliga schema ifall man inte puschar sig själv genom att påminnas av sina listor varje dag. Det är också intressant att se sina vanor bli till färgglada mönster i "The habit tracker".
 
Det är mysigt, kul och finns oändliga möjligheter! Man kan aldrig få för många projekt... eller?
 
 
 
 
 




Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?